Grundkurs i SPECIALSÖK

Instruktör - Maya Rygaard
           Tisdagar kl. 18.30 - 21 med 5 tillfällen och start den 28 januari, varannan vecka
Plats:           Tanums Brukshundklubb
Kostnad:     1.100 kr (fika ingår)

Specialsök grundkurs är inte som andra kurser, här läggs inte bara grunden för kvalificerad doftinlärning; Vi lägger också grunden för samarbete, kommunikation och koncentration!

Specialsök innebär att man lär hunden söka-hitta och markera en specifik doft/etikett i olika miljöer som t ex inomhus, utomhus, såsom fordon, sök på person och gods kan ingå beroende på vilken utbildningsnivå din hund befinner dig på.

Rent praktiskt skulle man kunna säga att vi använder oss av hunden för att söka efter det vi inte kan hitta eller det som hunden finner snabbare än oss.

Specialsökhundar används bla till att leta efter ämnen som narkotika, bomb & sprängmedel, lik, gasläckor, cancer, diabetes, malm, skadedjur som exempelvis vägglöss och råttor mm, olika typer av mögel, miljögifter, matsvampar mm. Det finns även barnsökande specialhundar samt ID-spårande hundar som kan spåra efter både människor och djur.

Grundkursen är individanpassad där vi varvar teori med praktik och vi kör en hund åt gången där vi tittar på varje enskilt ekipage. Övriga hundarna vistas då i sin bil.
Det kommer att uppstå en del väntetid för hundarna i bilen. Så tänk på att ha något varmt till hunden att ligga på och kanske också ett täcke att ha på hunden.

Innehåll:
Hundpråk
Föremålsintresse
Belöning och belöningskriterier
Sökarbete
Hundens luktsinne och dofternas värld
Inlärning av etikett kong
Dofthantering och kontaminering
Urvalsövningar
Träna i olika miljöer
Grundträning i markering

Medtag egen röd Kong
OBS! Röd Classic Kong

Koppel med halsband (ej stryp)
Sele går bra
Vattenskål och vatten

ETIKETT: Röd kong classic

Kursdatum: 28 jan, 18 feb, 3 mars, 17 mars och 31 mars

Kursen blir snabbt full men anmäl dig gärna redan nu så tar vi med dig på nästa kurstillfälle som kommer att starta omkring mars/april.

Du betalar senast en vecka innan kursstart på
Bankgiro: 683-7249 eller på Swish 123 281 7575.

Anmäl dig till kursen genom formuläret nedan!

Anmälan är bindande!

Glöm inte att lösa medlemskap om du inte redan är medlem i SBK och Tanums Brukshundklubb! Är du inte medlem så anmäler du dig här på Medlemssidan!

Kursen arrangeras av Tanums brukshundklubb i samarbete med Studiefrämjandet.

VÄLKOMNA!

STÄNGD FÖR ANMÄLAN