Inbjudan APPELLSPÅRKURS

Välkommen till 8 utvalda söndagar på APELLSPÅRKURS!

Vi träffas i ridhuset på Tanums Ridklubb med max 6 deltagare. Kursavgiften är 1200 kronor och leds av Instruktör Helena Lindhe.

Kursen riktar sig till dig som vill börja tävla i bruksspår. I mån av plats erbjuds även andra intresserade att vara med, men alla som planerar att tävla under 2017 och uppfyller kraven för att tävla har förtur.

För att tävla i bruksspår måste hunden vara renrasig och registrerad i SKK samt minst 12 månader gammal. Om hunden är äldre än 18 månader måste den också ha genomgått MH (mentalbeskrivning hund).

Om du inte kan eller vill tävla men får plats på kursen bör du vara medveten om att den är inriktad mot bruksprov så den kommer att fokusera på moment och tävlingsmässigt utförande.

Förslagsvis kan hugade deltagare ställa upp i klubbens egen appelltävling i april efter avslutad kurs!

Vad är appellspår?
Appellen i spår innebär att hunden ska följa ett ca 300 meter långt personspår med två vinklar på fält samt hitta några föremål som lagts i spåret (tre träbitar som kallas apporter eller pinnar). Därefter utförs en så kallad budföring där hunden ska springa mellan föraren och en mottagare på en sträcka av 50 meter.

Hunden ska också utföra några lydnadsmoment: linförighet, framförgående, läggande under gång, apportering och hopp över hinder. Avslutningsvis är det platsliggning i 3 minuter.

Kursupplägg
Vi kommer att varva lydnad med spårträning så att vi kör varannan gång lydnadsträning och varannan gång i spårmarkerna. Det kommer att vara delvis olika spårmarker och man får vara beredd på att åka lite (spårmarkerna finns i Tanum och Strömstad).

Instruktören Helena Lindhe är själv tävlingsledare i bruks och kommer att guida dig och din hund till rätt tävlingsmässigt utförande!

Datum
15/1 (teori), 22/1 (spår), 5/2 (lydnad), 12/2 (spår), 26/2 (lydnad), 5/3 (spår), 12/3 (lydnad), 26/3 (spår och lydnad).

ANMÄLAN
Din kursbetalning skall vara klubben tillhanda senast en vecka före kursstart, dvs den 8 januari 2017, på Bankgiro 683-7249 eller på Swish 123 281 7575. Anmäl dig genom kursformuläret nedan. Anmälan är bindande!

Glöm inte att lösa medlemskap om du inte redan är medlem i SBK och Tanums Brukshundklubb! Är du inte medlem så anmäler du dig här på Medlemssidan!

STÄNGD FÖR ANMÄLAN