Vill du vara med?

På klubben har vi sett många som är riktigt duktiga på att hjälpa varandra med deras hundar. Att delge sina erfarenheter, antingen det gäller val av belöningsgodis, val av koppel eller tips på bra träningsmoment. Att tillsammans promenera i grupp eller faktiskt en så enkel sak som att hjälpa till att hålla någon annans hund medans matte/husse skall träna inkallning, gömme, eller vad som.

Nu söker vi kontakt med just er som vill eller kan tänka sig vara med som antingen medhjälpare eller inspiratör. Antingen enstaka tillfällen på någon av våra TEMA-träningar eller på våra kurser.

Vad gör en medhjälpare? Allt från att tillsammans med inspiratör eller instruktör ställa iordning material inför tränings- eller kurstillfälle, hålla andras hundar, kolla o övervaka enskilda ekipage vid särskilt utövande eller helt enkelt sticka in i stugan och sätta på kaffet. Att vara den där extra handen och ögonen är guld värt.

Skillnaden på inspiratör och instruktör då? Jo, man kan enkelt säga att det är ett mellanting av medhjälpare och instruktör. En person som med egna kunskaper och erfarenheter tillsammans med en viss pedagogisk läggning, själv kan hålla i vissa träningsmoment. Detta är ett jättebra tillfälle att känna efter om man känner sig bekväm i den här typen av roll. Att vara på ”andra sidan” vid ett tränings- eller kurstillfälle. Här är mycket lättare att ta ställning till om man vill utvecklas vidare till en instruktör!

Instruktören är den som håller i en hel kurs, från början till slut. Ansvarar för kursupplägg, tar emot anmälningar, återkopplar till kursdeltagare och delar ut diplom. Inom vissa grenar måste man vara licensierad instruktör. Detta krävs för hela kurser inom valp, unghund, allmänlydnad, agility och Nose Work.

Den blivande instruktören inom licenskrävande grenar får sedan utbildas och utvecklas i olika steg genom SBKs egna kurser. Klubben står för utbildningskostnaden.

Vi har en gemensam nämnare – vi har hund! Och det är grunden. Där vi – tillsammans – utgör Klubben för Dig och Din hund!

[easy-contactform id=2776]