Sommaren är här…..

cropped-Tanums-Brukshundklubb-e1440681010537.jpg

…….. och juli har kommit med stormsteg! Jag hoppas värmen kommer också så vi kan få sol och salta, sköna, bad. En helt underbar sommar med tävlingar, träningar, kurser, läger och lyxig kvalitetstid med våra fyrbenta!

Jag hoppas ni har passat på under våren att träna mer med era fyrbenta vänner. Vi har under våren haft inte mindre än två valpkurser, en unghundskurs och en rallylydnadskurs för nybörjare, två agilitykurser och hyrt in en instruktör för allmänlydnad och nosework där vi haft två steg under våren. Det är ett otroligt stort utbud av kurser för en liten klubb. Fantastiskt jobb, stort tack till alla ideella instruktörer - vilken resurs ni är för klubben!

Engagemang

Tanums Brukshundklubb har massvis med resurser! Just det, massvis av resurser. Det är ni kära medlemmar som utgör dessa resurser, ni som tränar er hund i vardagen, till tävling i lydnad eller i bruks. Tränar bara för ni tycker att det är kul och att hunden givet också tycker det.

Vi har en stor resurs i Sven-Olle som sköter våra gräsplaner varje vecka och ser till att de är nyklippta. Ett stort tack till en fantastisk människa som ställer upp ideellt för oss medlemmar i klubben.

Att vara en resurs för en människa, djur eller förening – det ger ett gripande engagemang som är en ovärderlig gåva. Att dela med sig av sig själv, sin tid och sin kunskap utan att kräva ersättning eller något tillbaka – det är ett engagemang som utgör en bit av en eldsjäl.

Vi har några eldsjälar i Tanums brukshundklubb som är helt fantastiskt! Och det är det som gör att klubben lever vidare. Men vi behöver fler av er engagerade medlemmar som kan bidra och ge av er tid, kunskap och att få dela det engagemanget ni kan ge till klubben.

Klubben har behov av fler engagerade – framförallt i att köra ett varv med röjsågen! Detta så vi får bort det höga gräset som inte gräsklipparen kommer åt. Det finns fler veckor kvar att anmäla sitt engagemang till och bidra med tid. Anmälan gör ni till mig på e-post daisy.kvick@hotmail.com.

Kommande i sommar på Klubben

Vår första officiella rallylydnadstävling går av stapeln den 10 juli. Jag hoppas ni vill komma och titta, även ni som inte anmält er som tävlande.

Likaså kommer klubben att ha sitt första rallylydnadsläger på dagtid i slutet av juli. Det är två halvdagar med massor av information och träning utifrån en domares synvinkel. Ni kommer att få mycket verktyg i rallylydnaden som ni sen kan träna, tävla och klättra i klasserna utan problem. Det finns platser kvar för att gå med hund och även att vara observatör om man vill.

I sommar den 13 augusti kommer klubben likaså att ha sin första officiella agilitytävling ”Tanumshoppet” som kommer att hållas på Sparvallen i Tanumshede. Vi hoppas att ni vill ställa upp som funktionärer och hjälpa till med både stort och smått.

Ett samarbete sker mellan Tanums och Strömstads brukshundklubbar där man söker funktionärer till agilitytävlingarna som hålls i Strömstad den 16-17 juli (klass 1 och 2) och i Tanum (klass 3) den 13 augusti. Mejla till Ing-Marie på ingamaja1@hotmail.com eller till Marlene på allebring.marlene@gmail.com  och skriv vilka dagar/dag ni kan tänka er att hjälpa till. Att Tanum ställer upp med funktionärer för Strömstad och tvärtom - är ett fantastiskt engagemang som vi önskar från er medlemmar!

Inspirationsträningen som vi har på onsdagar kommer att vara mellan kl. 18-19 från och med den 6 juli och framåt.

Framgångar

Jag vet att många, många av er i klubben är med på diverse olika utställningar och tävlingar. Det ser jag bl.a. på sociala medier. Men glöm inte din klubb! Vi vill så gärna visa upp våra medlemmars framgångar så alla – även utomstående, som vi vet läser vår hemsida, ser vilka härliga och framgångsrika ekipage vi har. Maila bild och text till webmaster@tanumsbk.se så Lotta kan lägga upp detta på hemsidan. Spännande!

Och till sist…

Hoppas ni alla känner att klubben engagerar sig för ER att komma på träning, kurser och tävlingar och likaså engagerar er till att ge av Er tid och hjälpa era klubbkamrater med gräsröjning, funktionär på tävlingar etc. Vi behöver bli fler engagerade medlemmar redan idag!

Kan du bidra med lite av din tid, kunskap, intresse och övrigt engagemang så mejla gärna till webmaster@tanumsbk.se. Skriv vad du kan bidra med och när - vi ser fram emot ditt engagemang!

Jag önskar Dig en glad och skön sommar!

Daisy Kvick Karlsson
Ordförande Tanums Brukshundklubb