SBK INFORMERAR – VIKTIGT!

Hej!

De senast dagarna har det på facebook och andra sociala medier cirkulerat rykten om att Svenska Brukshundklubben inte agerar mot medlemmar som använder stackel på sina hundar.

Bakgrunden till detta är att en person, som inte är medlem i organisationen, påstår att en av våra medlemmar ska ha använt stackel på sin hund. Personen som har kontaktat oss har inte kunna bevisa detta på något sätt, han har heller inte kunnat presentera några vittnesmål som bekräftar hans påstående.

Svenska Brukshundklubben ingår som bekant inom Svenska Kennelklubbens organisation. Medlemmar som inte följer våra grundregler, stadgar och policies kan anmälas till Svenska Kennelklubbens disciplinnämnd där deras medlemskap i organisationen kan utvärderas. Finns bevis och vittnesmål för det som påstås, och det kan visas att det strider mot SKK-organisationens styrdokument som nämnt ovan, kan personens tilldelas erinran, varning eller uteslutas ur organisationen. Det är viktigt att veta att krav ställs på bevis och vittnesmål, på det sätt som det anstår en rättsstat som Sverige. I det fall händelsen bryter mot svensk lag ska det givetvis även polisanmälas.

Person som inte är medlem i organisationen ska polisanmäla händelsen, vilket kan leda till civilrättsliga åtgärder då användande av stackel är förbjudet enligt svensk lag.

Vi har idag lagt ut information om detta på www.brukshundklubben.se samt på vår facebooksida. Jag ber samtliga rasklubbar, distrikt och lokalklubbar att sprida denna information, lämpligen genom att dela nedanstående länk på facebook, via e-post till sina medlemmar samt via övriga sociala medier.

Det får inte råda någon somhelst tveksamhet om att Svenska Brukshundklubben värnar om både djurskydd och rättssäkerhet, och jag vore tacksam om ni bidrar till att sprida detta budskap.

Vänligen dela nedanstående länk:

Dela gärna också länken till facebooksidan där motsvarande information finns

Tack för hjälpen

Med vänliga hälsningar